فعالیت 11 هزار کارگاه / افزایش 10 هزار نفری به بیمه شدگان

فعالیت 11 هزار کارگاه / افزایش 10 هزار نفری به بیمه شدگان

استان خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری 363 هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی دارد که ضریب بیمه در این خطه 36 درصد است این در حالی است که ضریب بیمه ای این استان در سال 1400 ، 34 درصد بود.

مدیر کل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: ۱۰ هزار نفر به بیمه‌شدگان این استان در مدت سه سال گذشته افزوده شد و تعداد بیمه شدگان اصلی این سازمان به ۱۱۴ هزار نفر رسیده است.
جواد یزدانی اظهار کرد: تعداد بیمه شدگان زیر پوشش این سازمان بیمه گر در سال ۱۴۰۰ در استان حدود ۱۰۴ هزار نفر و در پایان سال گذشته نیز تعداد بیمه شدگان زیر پوشش تامین اجتماعی استان ۱۰۸ هزار نفر رسید.
وی با بیان اینکه در مجموع ۵۳ درصد جمعیت کشور زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند افزود: این ضریب در استان ۳۶ درصد است و اکنون ۳۶۳ هزار نفر از جمعیت خراسان شمالی بیمه تامین اجتماعی هستند.
یزدانی؛ ضریب پوشش بیمه ای استان را در سال ۱۴۰۰ ، ۳۴ درصد عنوان کرد و گفت: شاخص بیمه ای استان در دولت سیزدهم با رشد ۲ درصدی به ۳۶ درصد رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی در حوزه بیمه های خاص نیز با چهار درصد رشد به ۳۵ هزار نفر بیمه شده رسید و این نوع بیمه شامل مشاغل آزاد، توافقی و سایر موارد می شود.

فعالیت 11 هزار کارگاه 
مدیر کل تامین اجتماعی خراسان شمالی بر فعالیت کارگاه ها در این استان تاکید کرد و گفت: اکنون بیش از 11 هزار کارگاه فعال در استان زیر پوشش بیمه هستند که ماهانه لیست حق بیمه نیروها را واریز می نمایند که تعداد کارگاه های فعال در سال گذشته 10 هزار و 60 کارگاه بود.
وی با بیان یانکه تعداد کارگاه های فعال زیر پوشش بیمه در استان از رشد برخوردار بوده است افزود: این مهم نشان از رشد شاخصهای اقتصادی و نیز  فعالیت بازرسان در زمینه بازرسی از سطح کارگاه ها است که تلاش می کنند حقوق نیروی کار و کارگران تحقق یابد.
کاهش دریافت کنندگان مقرری بیکاری
در سنوات گذشته بروز مشکلات اقتصادی در کشور و به تبع آن استان باعث شده بود تا بسیاری از کارگاهها و واحد های تولید ی بعضا با تعدیل و رکود مواجه شوند که این امر در سال های اخیر آمار دریافت کنندگان مقرری بیکاری را افزایش داده بود.
اما در 2  سال اخیر از سوی سازمان ها و دستگا های متولی بسیار تلاش شد تا چرخه واحد های راکد دوباره به گردش دربیاید که این مهم باعث شد در سال جاری تعداد مقرر بگیران بیکاری کاهش یابد.
وی تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری  را در حال حاضر اکنون ۹۱۶ نفر عنوان کرد و افزود:  این عدد در سال 1402، ۹۹۱ نفر و در سال ۱۴۰۱ یکهزار و ۱۰۰ نفر بود.
یزدانی با بیان اینکه تعداد دریافت کنندگان مقرری  بیکاری هفت درصد کاهش داشته است گفت: در این راستا تلاش های مضاعفی انجام شده است.
مدیر کل تامین اجتماعی خراسان شمالی تصریح کرد: روند دریافت کنندگان مقرری بیمه بیکاری در استان کاهشی و این امر نشان دهنده بهبود وضعیت اشتغال در استان و رونق کسب و کارها و همچنین تلاش بازرسان در بازرسی از کارگاهها است.
رشد تعداد بازنشستگان 
وی خاطرنشان کرد: اکنون ۲۶ هزار و ۴۸۴ نفر از سازمان تامین اجتماعی مستمری ماهانه می گیرند این در حالی است که تعداد بازنشستگان این استان در سال گذشته ۲۴ هزار نفر بود.
وی خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته در برخی بازه های زمانی، میزان منابع سازمان با مصارف آن همخوانی نداشت و به نوعی مصارف از منابع پیشی گرفته بود که این امر سازمان تامین اجتماعی را با تهدید و بحران مواجه کرده بود اما خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده ضمن پایداری منابع،مسئله مزبور به ثبات کامل رسیده است.  
مدیر کل تامین اجتماعی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این سازمان در حال حاضر ماهانه سه هزار میلیارد ریال بابت تعهدات بلند مدت بعنوان حقوق و مستمری به بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش پرداخت می کند.
وی تصریح کرد: در ارزیابی های صورت گرفته  از سوی سازمان تامین اجتماعی ،اداره کل تامین اجتماعی خراسان شمالی در سال گذشته در بین استان های تیپ سه کشور، رتبه اول عملکرد در مجموع شاخصها را بدست آورد که این امر نشانگر کیفیت و کمیت بالای اجرای تعهدات سازمانی اداره کل می باشد..
طلب پنج هزار و ۳۰۰ میلیاردی تامین اجتماعی
یزدانی گفت: مقدار  مطالبات قطعی این اداره کل از کارفرمایان و کارگاه های بخش دولتی و  غیر دولتی استان  سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال است.
وی رقم مطالبات غیر قطعی را نیز ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در مجموع این سازمان پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال مطالبات دارد که مجموعه کارفرمایان مخاطب سازمان می بایست نسبت به پرداخت آن در جهت تحقق حقوق بیمه ای کارگران اقدام کنند‌.

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.