خاطرات ما در این آخر صفر و آن سفر
حسینیه بجنوردی‌ها در مشهد

خاطرات ما در این آخر صفر و آن سفر

یادداشت - دکتر برات شمسا

غالباً تصور می‌شود که حسینیه بجنوردی‌ها مخصوص آخر صفر و بقول ما بجنوردی‌ها چهل و هشتم است. هر چند کارکرد اصلی این حسینیه که موسسان آن در نظر داشتند هم برای آخر صفر بود و هم برای همه سفر؛ یعنی مأوایی برای ایام عزا و جایی برای یوم صفا.

از آنجا که کربلا رفتن سخت و دور می‌نمود، بزرگان و قدیمی‌های بجنورد با پناه بردن به سلطان رضا (ع) امام هشتم که نواده حضرت حسین (ع) هست، تلاش داشتند تا جای دور کربلا و سختی راه و هییت کشی با جای نزدیک امام هشتم در مشهد پر کنند ولذا آن را با شهادت امام رضا (ع) و توام کردند و هیهات شمال خراسان راهی مشهد مقدس گشتند و آنگاه برای آنکه آن عزادارن بجنوردی و دیگر شهرها در مشهد بی جا نمانند در نزدیک خیابان شیرازی (بالا خیابان) بطرف عشرت آباد و راه آهن مکانی را خریدند و دو منظوره کردند که درسال یکباری برای چند روزی پناهگاه عزاداران حسینی بجنوردی در مشهد در چهل و هشتم باشد (لذا نام حسینیه به خود گرفت) و برای همه سال هم مسافرخانه‌ای باشد برای همه؛ بخصوص بجنوردی‌ها. با این وضع مسافرخانه هم لقب گرفت.

آن مکان هم برای نیت اول آخرتی شد و هم برای نیت دوم دنیایی. پس ساخته شد و هییت امنایی و نذر و نذوراتی و همت بازاری‌هایی همچون مرحوم یاهوییان‌ها (سیداحمد و سیدجلال) و پورطیبی ها و قلوبی‌ها و..؛ و روسای هییت‌های بجنورد مثل مهرنیا ها و بدخشان‌ها و دوروبرها و... با همیاری اهالی ساختند. مأوایی که حالا بیش از هشتاد سال است که فعال هست.

غیر از آنچه نسل اول انجام دادند و هستند یعنی هییت امنای فعلی ساکن بجنورد، نسل بعد آن‌ها که مقیم در مشهد هستند و هنوز متاسفانه در تشکلی قانونی (مثل انجمن بجنوردی‌ها در پایتخت)؛ متشکل نشده‌اند.

در ایامی غیر از آن (آخر صفر)؛ در اوایل محرم و گاهی تمام ماه رمضان دیگی را، راه می‌اندازند و یا چومبه می‌زنند یا با سله پلو را صافی می‌کنند و پذیرای همشهری‌ها و دور و بر می‌شوند تا روضه گوش کنند و عزای علی (ع) در رمضان و فرزندش حسین (ع) در محرم را بجا آوردند و در آخرش هم قاشقی با شکر بر کاسه حلیمی بزنند.

این جمع که جدیدتر هستند از میرزایی‌ها و برزویی‌ها و قلی‌زاده و وحدانی و باغبان نژاد و ارحامی و تفضلی و خطیب‌ها و... احمد (عیسی پوریل گروه مرحوم شد و داغش بردل ماماند) را شامل می‌شود.

این حسینیه که قدمتش کمتر از حسینیه شیخ آقا تقی بجنوردی (که دویست ساله هست) و کم رونق تر از آن هست دو تا همت می‌طلبد.

همت اول نذر و نذورات بجنوردی‌های سراسر کشور ر که با این حسینیه و مسافرخانه خاطره دارند. چه در این آخر صفر و چه در آن روزهای سفر.

دومین همت بجنوردی‌های مقیم مشهد مقدس هست به شرکت در مجالس عزا و مددرسانی به بانیان روضه خوانی؛ که هر چه آن حسینیه بجنوردی‌ها حسینیه بماند مایه عزت و آبروی بجنوردی جماعت و هیئت‌های آن هست و سوای از آن مسافرخانه هم که بماند مایه دلگرمی اقشار اجتماعی اهالی شمال خراسان در سفر به پابوسی امام رئوف است. اگر می‌توانید بسم الله

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.